Πότε συστήνεται η επαναφοίτηση ενός παιδιού στο Νηπιαγωγείο και πότε είναι έτοιμο για την Α’ Δημοτικού;

Η επανάληψη φοίτησης του νηπιαγωγείου στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι πολύ πιο θετική από τη φοίτηση στην Α΄ Δημοτικού για ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες. Η σύσταση αυτή πραγματοποιείται πιο συχνά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αναπτυξιακές διαταραχές, σχολική ανωριμότητα ή σε παιδιά που έχουν γεννηθεί τους τελευταίους μήνες του έτους, καθώς δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμα, με αποτέλεσμα να μη συμβαδίζουν με τα παιδιά της ηλικίας τους.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα ακόμα έτος, γίνεται με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων, όταν βεβαιώνεται με γνωμάτευση από Κ.Ε.Σ.Υ ή από δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή και από τους εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής του σχολείου στο οποίο φοιτά το παιδί. Το παιδί σε αυτή την περίπτωση παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες, οι οποίες δεν του επιτρέπουν να παρακολουθήσει την Α΄ Δημοτικού.

Δυστυχώς, υπάρχουν φορές που οι γονείς ενώ αναγνωρίζουν τις δυσκολίες του παιδιού, εκφράζουν την άρνησή τους όσον αφορά την επανάληψη φοίτησης, διότι δεν επιθυμούν να χάσει το παιδί τους μια σχολική χρονιά. Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να γίνει σαφές ότι η επαναφοίτηση έχει περισσότερο θετική παρά αρνητική επίδραση. Πιο συγκεκριμένα, θα δώσει στο παιδί χρόνο να αναπτύξει περαιτέρω τις δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την φοίτησή του στο Δημοτικό.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και μάθησης!

Έτσι λοιπόν, για να φοιτήσει το παιδί στο Δημοτικό θα πρέπει να είναι ώριμο γλωσσικά, γνωστικά, συναισθηματικά, κοινωνικά και ψυχοκινητικά. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:

  • Να έχει επαρκή και κατανοητό λόγο με σωστή άρθρωση και να μην δυσκολεύεται όσον αφορά την προφορική του επικοινωνία
  • Να μπορεί να οργανώσει καλά το λόγο του,
  • να μπορεί να αφηγηθεί και να περιγράψει κάτι (να έχει καλό χωροχρονικό προσανατολισμό, αλληλουχία γεγονότων),
  • να έχει τη δυνατότητα να παρατηρεί/ συγκρίνει/ ομαδοποιεί/ κατηγοριοποιεί,
  • Να έχει καλή κατανόηση και να ακολουθεί εντολές,
  • Να έχει καλή ακουστική και οπτική διάκριση
  • Να είναι προσεχτικό και συγκεντρωμένο κατά τη διάρκεια του μαθήματος
  • Να μπορεί να συγκρατήσει πληροφορίες (καλή βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη)
  • να γνωρίζει βασικές και προμαθηματικές – μαθηματικές έννοιες και να επιλύει απλά πρακτικά προβλήματα. 
  • να έχει καλή λεπτή κινητικότητα, όπως σωστή λαβή μολυβιού, να τηρεί πλαίσιο στη ζωγραφική, να παράγει σχήματα και να αντιγράφει γράμματα και αριθμούς
  • να έχει καλό οπτικοκινητικό συντονισμό
  • Να αυτοεξυπηρετείται
  • Να μην εμφανίζει δυσκολίες συναισθητικής μορφής
  • Να μην εμφανίζει δυσκολίες κοινωνικής μορφής (π.χ. να έχει καλές σχέσεις με τους άλλους, να συνεργάζεται)
  • Να μην έχει αρρύθμιστα θέματα υγείας
  • Να μην έχει έντονες αισθητηριακού τύπου δυσκολίες

Σε περίπτωση που το παιδί υστερεί στα παραπάνω, τότε δεν είναι έτοιμο να φοιτήσει στο Δημοτικό. Αντιθέτως, στην περίπτωση που ένα παιδί, παρά τις δυσκολίες του, τελικά φοιτήσει στο Δημοτικό είναι πολύ πιθανό να εμφανίσει ακόμη περισσότερες δυσκολίες καθ’ όλη την σχολική του πορεία και να οδηγηθεί σε σχολική επιτυχία, η οποία τελικά θα επηρεάσει αρνητικά και την κοινωνικοσυναισθηματική του κατάσταση.

Η πρώιμη παρέμβαση βοηθά το παιδί να προετοιμαστεί για το Δημοτικό, ώστε να αποφευχθούν τυχόν μαθησιακές δυσκολίες και να ωριμάσει αποκτώντας δεξιότητες που οδηγούν σε σχολική επιτυχία.

Κόλλια Αναστασία

Λογοθεραπεύτρια, MSc

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s